Kristinuskon syntyaikoihin Roomaa hallitsivat keisarit ja
kaikkien Roomassa asuvien piti osallistua keisarikulttiin. Kristityt erosivat
tässä muusta valtakunnan väestöstä, koska he eivät suostuneet palvomaan
keisaria. Jonkin aikaa kristityt saivat elää ilman rajoituksia, koska kristinuskoa pidettiin
juutalaisuuden lahkona, mutta vainot alkoivat keisari Neron aikana. Vuonna 64 jKr.
tapahtui Rooman tuhoisa palo, josta syytettiin Neroa, mutta keisari puolestaan alkoi syyttää kristittyjä. Kristityt vähemmistönä joutuivat vainojen
kohteeksi. Tosin tässä vaiheessa vainot olivat vielä paikallisia eivätkä
valtakunnallisia. Myös vainojen järjestelmällisyys vaihteli: välillä kristityt
saivat elää rauhassa, kun taas välillä heitä vainottiin.
Apostolit Pietari ja Paavali kuolivat Neron aikaisissa vainoissa |
Vainojen aikana kristityt joutuivat pelkäämään henkensä
edestä, mutta silti he kokoontuivat ja järjestivät uskonnollisia rituaalejaan. Muiden
ihmisten keskuudessa herätti ihmetystä mm. ehtoollisen vietto.
Harjoittivatko kristityt kannibalismia, kun ehtoollisella oli jaossa ihmisen
ruumista ja verta? Niinpä kristittyjä syytettiin myös mm. kannibalismista ja
taikuudesta.
Vainojen aikana symboleilla oli hyvin tärkeä merkitys
kristityille, jotta he kykenivät kommunikoimaan ja tunnistamaan toisensa
turvallisesti Rooman valtakunnassa. Yleisin symboli vainojen aikana oli kala,
joka oli helppo piirtää esimerkiksi maahan. Symbolina kala toimi myös alkukristittyjen
uskontunnustuksena.
Vuonna 250 jaa. vainot pahenivat, kun keisari Decius halusi
palauttaa Rooman valtakunnan sisäisen järjestyksen ja yritti järjestelmällisin
keinoin kitkeä kristinuskon pois valtakunnastaan. Keisari Decius käytti
jumalille uhraamista keinona erottaakseen kristityt muusta väestöstä. Kristityt
eivät tietenkään uhranneet jumalille, mikä johti moneen
marttyyrikuolemaan.
Raamatunkertomukseen liittyviä leipiä ja kaloja varhaiskristillisessä kaiverruksessa |
Deciuksen vainot eivät kuitenkaan olleet laajimmat vainot
kristinuskon historiassa, sillä laajimmat ja pahimmat olivat keisari Diocletianuksen vainot. Vuonna 303 jKr. keisari
Diocletianus määräsi kaikki kirkot poltettaviksi ja pakotti kristityt kuoleman
uhalla uhraamaan jumalille. Edes näillä vainoilla ei kristinuskoa enää kitketty pois: marttyyrien veri virtasi, mutta kristinusko vain levisi ja vahvistui.
Vainot loppuivat vuonna 311 jKr. Silloin keisari Galerius antoi
ediktin, että Rooman valtakunnan kannalta olisi parempi antaa kristittyjen
harjoittaa edes jotain uskontoa kuin että he olisivat harjoittamatta mitään
uskontoa. Tosin kristittyjen tuli rukoilla omaa Jumalaansa Rooman valtakunnan
puolesta. Ediktin annosta kului muutama vuosi siihen, että kristityt
saivat elää rauhassa Roomassa. Nimittäin keisari Konstantinus vuonna 313 jKr. hyväksyi kristinuskon yhdeksi Rooman valtakunnan virallisista uskonnoista. Ajan kuluessa
kristinusko vahvistui entisestään ja siitä tuli kannattajamäärältään
Rooman valtakunnan suurin uskonto.
Varhaiskristillisen hautakiven pala symboleineen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti