Barokilla tarkoitetaan 1600-luvulla syntynyttä
taidesuuntausta. Alkujaan barokki oli halveksuva nimi (barocco tarkoittaa
portugaliksi epäsäännöllisen muotoista helmeä), mutta se vakiintui kuitenkin
käyttöön. Barokki syntyi Roomassa vastauskonpuhdistuksen tarpeisiin ja levisi
sieltä muualle Eurooppaan. Erityisesti Ranskan Ludvig XIV:n myötä barokki
omaksuttiin myös itsevaltiuden korostamiseen.
Andrea Pozzon kattofresko Sant'Ignazio -kirkossa on Rooman barokkitaiteen helmiä |
Yleisesti barokin taiteelle tunnusomaista on muun muassa
mahtipontisuus, voimakkaat värit, valon ja varjon leikki ja symmetria.
Kuvataiteessa muotojen runsaus, kiertyvien asentojen aikaansaama voimakas
liikevaikutelma ja dramaattisuus ovat barokin tyypillisiä piirteitä.
Dramaattisuutta korostivat voimakkaat värit ja valon ja varjon vaihtelu.
Uskonnollisten aiheiden kuvaus jatkui edelleen, mutta rinnalle tulivat myös
allegoriset ja mytologiset teemat erityisesti hovitaiteessa. Alankomaissa
barokki näkyi varakkaiden porvareiden muotokuvien kautta.
Arkkitehtuurissa renessanssin säännönmukaisuus ja harmonian
ihannoiminen rikkoutui, kun barokille ominaiset kiertyvät ja kaarteiset muodot
tulivat arkkitehtuuriin. Renessanssin vaakasuorien linjojen rinnalle tulivat
pystysuorat linjat, kuten tornit, savupiiput ja jyrkät katot. Julkisivujen
pylväät, veistokset ja muut koristelut saivat aikaan valon ja varjon vaihtelua
ja näin liikevaikutelman, joka oli uutta arkkitehtuurissa.
Barokissa tavoitteena oli tehdä kokonaistaideteos, jossa
arkkitehtuuri, maalaus- ja veistotaide ja jopa puistosuunnittelu yhdistettiin.
Varsinkin sisätilojen kattomaalauksilla pyrittiin luomaan illuusio katon
rajattomuudesta. Maalatut hahmot ja veistokset sulautuivat todellisiin ja maalattuihin
arkkitehtuurirakenteisiin.
Berninin veistos Pyhän Teresan hurmio on Santa Maria della Vittoria -kirkossa |
Gian Lorenzo Bernini (1598–1680) on varmasti tunnetuin
barokkitaiteilija. Hän oli italialainen kuvanveistäjä, taidemaalari ja
arkkitehti. Hänen tunnetuimmat työnsä ovat veistos Pyhän Teresan hurmio,
Pietarin kirkon aukiota reunustavat pylväskäytävät ja paavi Urbanus VIII:n
tilaama pylväskatos eli baldakiini.
Kuvanveistäjän ammatin Bernini oppi isältään Pietro
Berniniltä, joka kuului varhaisbarokin tärkeimpiin kuvanveistäjiin. Hän aloitti
uransa tekemällä mytologisia veistoksia sekä maalauksia ja rintakuvia aikansa
vaikutusvaltaisista henkilöistä. Apollo ja Dafne -veistoksessa on barokille
tyypillistä kierteisyyttä, joka antaa liikevaikutelman. Bernini oli loistava
marmorin käsittelijä ja hänen taitonsa vangita veistoksiin liikevaikutelma teki
vaikutuksen paaveihin.
Vuonna 1624 Barberini-sukuinen paavi Urbanus VIII tilasi
Berniniltä Pietarinkirkon pääalttarin ylle pronssisen baldakiinin, johon
pronssi hankittiin osittain ryöstämällä antiikin ajan rakennuksista. Yleiseksi
sanonnaksi muodostui ”Mitä eivät tehneet barbaarit, sen tekivät Barberinit.”
Bernini toimi myös pääarkkitehtina Pietarinkirkon rakentamisen loppuvaiheessa.
Baldakiinista alkoi Berninin pitkä ura paavien taiteilijana.
Seuraavat paavit tilasivat Berniniltä muun muuassa Urbanus VIII:n ja
Aleksanteri VII:n hautamuistomerkit, Pietarinkirkon edessä olevan aukion ja
Neljän joen suihkulähteen Piazza Navonalle. Myös monet veistokset, kuten Pyhän
Teresan hurmio syntyivät paavien tilauksesta. Kirkkovaltion olikin suurissa
veloissa Berninin hankkeiden takia. Aleksanteri VII:n kuollessa Kirkkovaltiolla
oli velkaa enemmän kuin 20 vuoden verotulot.
Berninin suunnittelema Neljän joen suihkulähde Piazza Navonalla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti